Bulevar koji vodi u nebo

arhitekti Willem Jan Neutelings, Michiel Riedijk
projekt Muzej Aan de Stroom, Antwerpen, Belgija
napisao Claus Käpplinger

PDF Download: Klikni ovdje.
 

Antwerpen uživa glas ‘izloga’ Flandrije, a upravo je ovdje nastao neobični muzej koji to još intenzivnije izražava. Na mjestu dodira stare gradske jezgre Antwerpena i starih dokova luke uzdiže se nova zgrada koja sa 62 metra visine i svojom skulpturalnom formom pobuđuje veliku pozornost. Naziv muzeja MAS (Museum Aan de Stroom) nastao je integriranjem pet zbirki koje su ranije bile razmještene po gradu. Fundusi Etnografskog muzeja, Nacionalnog pomorskog muzeja, Etnološkog muzeja, zbirke Vleeshuis i zbirke pretkolumbijske umjetnosti bit će od svibnja 2011. sjedinjeni u MAS-u, muzeju povijesti Antwerpena i njegove luke. No, 1999. godine, kada je bio raspisan arhitektonski natječaj, a i nakon toga je arhitektu Willemu Neutelingsu bio poznat samo prostorni program, ali ne i muzejski koncept.

 

Imao je mogućnost slobodnog projektiranja pa je vrlo slobodno i neobično planirao ovaj muzej na deset etaža. Smješten je na ‘Eilandje’, između dokova Willem i Bonaparte, a sve muzejske prostorije koncentrirane su u jezgri zgrade. Tlocrt se od jedne do druge etaže zakreće uvijek za 90 stupnjeva tako da ostaje mnogo prostora za vertikalni bulevar, s kojeg se od etaže do etaže otvaraju različiti vidici na razne strane Antwerpena. Impresivno je kako taj bulevar vodi u obliku spirale prema gore, jednom oko zgrade, a potom kroz nju preko širokih pokretnih stuba i prostranih terasa. Neobične su i fasade s moćnim trakama od pješčenjaka i velikim valovitim staklenim panelima, koji na uglovima zgrade postižu impresivnu visinu od 11 metara.

 

Neutelingsov se muzejski toranj veličanstveno izdiže nad obližnjim vodenim površinama. U pravcu grada je ispred zgrade malko spuštena plaza, koju je umjetnik Luc Tuymans popločio podnim mozaikom s motivom mrtvačke lubanje. Niz od četiri sponzorska paviljona uokviruje put do ulaska u muzej koji se otklonjen od grada, gotovo skriven, nalazi u jednom uvučenom uglu. Pa ipak posjetiteljima neće promaknuti prilaz muzeju – projektu koji bez daljnjega računa s Bilbao-efektom. Postoji li igdje drugdje takav vertikalni bulevar kakav se nalazi u MAS-u, a koji će i izvan radnog vremena biti dostupan? Arhitektura muzeja se također može uspoređivati s Bilbaoom. Kompjutorski generirane ploče od indijskog pješčenjaka iz Agre složene su u kompleksni patchwork ovojnice. Te ploče u četiri nijanse, formata 100x60 centimetara, tvore unatoč svojoj veličini nježni reljef, po kojem je raspoređeno 3185 ornamenata u obliku ruke od aluminija, simbola Antwerpena. Zaigrano je to na flamanski način poput preobilnih svjetova formi i simbola jednog Petera Paula Rubensa, najčuvenijeg umjetnika porijeklom iz Antwerpena.

 

Ploče od pješčenjaka predstavljaju kontrast u odnosu na vertikalne valove staklene opne, koja izvana čini vidljivim kako se zgradom proteže bulevar, a nameću se također asocijacije na vodene kapi. Neutelings i specijalist za staklo Rob Nijsse iz inženjerskog biroa ABT, koji je već u više navrata surađivao s Remom Koolhaasom, zajednički su razvili tu impresivnu staklenu opnu. Njeni standardni elementi imaju dimenzije 5,50 metara visine i 1,80 metara širine koji se na uglovima zgrade, posve bez okvira, slažu jedni do drugih. Međusobno su povezani jedva vidljivim U-profilima, koji imaju debljinu od samo 12 milimetara, no nosivost je osigurana dimenzijom dubine samih valova od 60 centimetara.

 

Betonska jezgra zgrade ima osnovnu površinu dimenzija 12x12 metara, od koje se posve bez potporanja, po principu ‘nošenja kanti za mlijeko’ (riječi arhitekta), pomoću dvostrukih T-nosača napinju stropovi do ovojnice. U jezgri zgrade trenutačno još dominiraju prostorom V-nosači u visini etaža. Vanjski zidovi jezgre zgrade prema bulevaru izgrađeni su od skupih prefabriciranih betonskih elemenata, sa žutim pigmentom te dekorom od 50 000 vidljivih vijaka. Iznenađujuća raskoš s obzirom na činjenicu da su B-Architecten angažirani za izložbenu arhitekturu, pa će do otvorenja muzeja mnoge od tih površina nestati iza obloga.

 

MAS će nuditi mnogo virtualnog i mnogo interaktivnosti, stoga će brojni eksponati završiti u depou. Na prvi kat je već uselila nova uprava muzeja, na drugom će dio depoa biti javno dostupan, jedna od etaža služit će privremenim izložbama. Koncept muzeja upotpunjavaju fina kavana u prizemlju i restoran s dvije zvjezdice s prostorijom za posebne prigode. Muzej je posve orijentiran na događanja i na užitak. Ovaj će novi gradski signal zacijelo privući u flamansku metropolu brojne posjetitelje. Njegova neobična arhitektura, koja dopušta mnogobrojne interpretacije, slojevita i bogata detaljima svakako je vrijedna putovanja u Antwerpen, grad koji se iznova pokrenuo.